Επίσκεψη της Γ΄ Γυμνασίου του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης
στις 29 – 4 – 2014
στην Έκθεση κειμηλίων στο Υ.ΜΑ.Θ. με θέμα:
« Η προσφορά των Κυπρίων στους αγώνες του Έθνους» .
Η έκθεση είχε σκοπό να αναδείξει την διαχρονική άρρηκτη σχέση Ελλάδας και Κύπρου της από αρχαιοτάτων χρόνων κοινής πορείας του απανταχού Ελληνισμού ενισχύοντας την ήδη έντονη πεποίθηση της ενιαίας ελληνικής ταυτότητας των Ελλήνων ανεξαρτήτως κρατικών συνόρων.
Η
προσφορά των Κυπρίων στους αγώνες του Έθνους.
Έκθεση
κειμηλίων στο Υ.ΜΑ.Θ.
Επίσκεψη
Γ΄ Γυμνασίου στις 29 – 4 - 2014.
Η έκθεση έχει σκοπό
να αναδείξει την διαχρονική άρρηκτη σχέση Ελλάδας και Κύπρου της από
αρχαιοτάτων χρόνων κοινής πορείας του απανταχού Ελληνισμού ενισχύοντας την ήδη
έντονη πεποίθηση της ενιαίας ελληνικής ταυτότητας των Ελλήνων ανεξαρτήτως
κρατικών συνόρων.
Η προσφορά των
Κυπρίων στους αγώνες του Έθνους στον ελλαδικό χώρο και η πολύτιμη συνεισφορά
τους από την επανάσταση του 1821 μέχρι τον Β´ Παγκόσμιο πόλεμο είναι το θέμα
της Έκθεσης κειμηλίων που συνδιοργανώνουν το ΥΜΑΘ με το Υπουργείο Άμυνας της
Κύπρου. Εγκαινιάστηκε για πρώτη φορά Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014 στην Πύλη
Αμμοχώστου της Λευκωσίας από τους υπουργούς Θεόδωρο Καράογλου και Φώτη Φωτίου.
Λίγα λογάκια σαν ενθύμιο από την επίσκεψή μας.
«
…Κύπρος της αγάπης και του ονείρου
Χρυσοπράσινο φύλλο
ριγμένο στο πέλαγο…»
Χρυσοπράσινο φύλλο
ριγμένο στο πέλαγο…»
Κύπρος – Ελλάδα (έθνος Ελληνικό): κοινή πορεία,
κοινή γλώσσα, κοινή πίστη, κοινή ιστορία.
Η Κυπριακή ιστορία
αρχίζει από την 6η χιλιετηρίδα π.Χ.
Το ελληνικό όνομα Κύπρος απαντάται τόσο στην Ιλιάδα όσο και την Οδύσσεια.(π.χ.:«
Ατρείδης…θώρηκα περί στήθεσσιν έδυνε, τον ποτε οι Κινύρης δώκε ξεινίιον είναι.
Πεύθετο γαρ Κύπρονδε μέγα κλέος…» Λ 21) O Κινύρας ήταν βασιλιάς της
Πάφου, ιδρυτής του περίφημου ναού της Αφροδίτης στην Πάφο, επιδέξιος
μουσικός και περίφημος μεταλλουργός. Η Κύπρος είναι επίσης γνωστή σαν το Νησί
της Αφροδίτης. Κατά την Ελληνική Μυθολογία η θεά Αφροδίτη γεννήθηκε στις ακτές
της Πάφου. Ο Τεύκρος, γιος του Τελαμώνος
και της Ησιόνης, ετεροθαλής αδερφός του Αίαντος, ίδρυσε
την Σαλαμίνα.
Από τον 5ο
αιώνα π.Χ. η Αθήνα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα πράγματα της Κύπρου,
συνεργαζόμενη στενά με τα Κυπριακά βασίλεια. Κατά την περίοδο αυτή, Βασιλιάς της Σαλαμίνας στην Κύπρο ήταν ο Ευαγόρας, ένας από τους γνωστότερους
Κύπριους βασιλιάδες.
Ο
Μέγας Αλέξανδρος απελευθέρωσε τη Κύπρο από τους Πέρσες
που την είχαν καταλάβει. Τα χρόνια των διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου η Κύπρος
έγινε ένα από τα σημαντικότερα κέντρα της Αυτοκρατορίας των Πτολεμαίων της
Αιγύπτου. Αργότερα, το 58 π.Χ. η Κύπρος κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους.
Το 45 μ.Χ
ήρθε ο Χριστιανισμός στο νησί με τους Αποστόλους
Παύλο και Βαρνάβα.
Ο Απόστολος Βαρνάβας είναι ο ιδρυτής της Εκκλησίας
της Κύπρου, πρώτος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, λιθοβολήθηκε από τους εβραίους και
πέθανε το 57μ.Χ λίγο έξω από τη Σαλαμίνα, όπου σώζεται ο τάφος του. Από τους
Απ. Παύλο και Βαρνάβα χειροτονήθηκε ο Λάζαρος, ο φίλος του Χριστού πρώτος
επίσκοπος Κιτίου.
Κατά τη διάρκεια των Σταυροφοριών, η Κύπρος
κατακτήθηκε από το Βασιλιά της Αγγλίας Ριχάρδο το Λεοντόκαρδο, που μεταβίβασε
την Κύπρο στο Τάγμα των Ναϊτών Ιπποτών. Οι Ναΐτες Ιππότες εξασφαλίζοντας την
Ρόδο, πώλησαν το νησί στους Γάλλους Λουζινιανούς, που ίδρυσαν ένα φεουδαρχικό βασίλειο
κατά το πρότυπο των δυτικών βασιλείων.
Η
Φραγκοκρατία στη Κύπρο κράτησε μέχρι το 1489 όταν
το Λουζιανικό Βασίλειο πέρασε στη δικαιοδοσία της Βενετσιάνικης Δημοκρατίας. Η
Βενετία κράτησε τη Κύπρο μέχρι τη κατάκτηση της από την Οθωμανική αυτοκρατορία
το 1571.
Ακολουθούν:
Τουρκοκρατία (1571 - 1878 μ.Χ.), Αγγλοκρατία (1878
- 1960 μ.Χ.), Αγώνας για Ένωση(1954-1959), Κυπριακή Δημοκρατία, ανεξαρτησία
(1960 κ.ε.). (Μην ξεχνάμε: Τουρκική
εισβολή 20 Ιουλίου 1974).
Αρχιεπίσκοπος
Κυπριανός:
Ο Κυπριανός ήταν Αρχιεπίσκοπος της Κύπρου και
Εθνομάρτυρας κατά την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Στις 9
Ιουλίου 1821 εκτελέστηκε από τους Τούρκους δι’ απαγχονισμού μαζί με άλλους
τρεις επισκόπους που καρατομήθηκαν.
«…Η Ρωμιοσύνη εν φυλή συνότζιαιρη
του κόσμου,
κανένας δεν εβρέθηκεν για να την
ι-ξηλείψη,
κανένας, γιατί σιέπει την που τα
'ψη ο Θεός μου.
Η Ρωμιοσύνη εν να χαθή, όντας ο
κόσμος λείψει!...»
Το ποίημα
"9η Ιουλίου" αποτελεί το κορυφαίο ποίημα του Βασίλη Μιχαηλίδη το οποίο δικαίως του χάρισε τον τίτλο του εθνικού
ποιητή της Κύπρου. Το ποίημα γράφτηκε προς το τέλος του 19ου και στις αρχές του
20ου αιώνα. Έχει μελοποιηθεί από τον Κύπριο συνθέτη και μουσικολόγο Λάρκο Λάρκου. Το θέμα του ποιήματος ενέπνευσε τον
Κύπριο ζωγράφο Γιώργο Μαυρογένη να
ζωγραφίσει τον πίνακα «Απαγχονισμός του Εθνομάρτυρα Κυπριανού». Τον απαγχονισμό του αρχιεπισκόπου Κυπριανού ζωγράφησε και ο λαϊκός
ζωγράφος Μιχαήλ Κάσσιαλος, ο «Θεόφιλος της Κύπρου». Ο Μιχάλης Κάσσιαλος γεννήθηκε στην Άσσια. Ήταν γεωργός, αργότερα όμως
έμαθε και την τέχνη του τσαγκάρη. Την ζωγραφική την άρχισε στα 75 του χρόνια.
Οι Κύπριοι πάντα συνοδοιπόροι στους αγώνες, στον
Μακεδονικό, στους Βαλκανικούς, στους Παγκοσμίους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου