ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΔΟΜΗΝΙΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ

Η εργασία παρουσιάστηκε από τη Δρ Σμαράγδα

 Φαρίδου, Θεολόγο του 2ου ΠΠΓ Θεσσαλονίκης στο 

Τριήμερο Προβολής Καλών Πρακτικών και 

Διδακτικών καινοτομιών με θέμα:"Βελτιώνοντας την 

εκπαίδευση". Το τριήμερο αυτό συνέδριο 

πραγματοποιήθηκε στο ΕΠΑΛ Ευόσμου στις 11, 12 

και  13 Μαρτίου 2011.


ΠΡΟΣ ΠΛΗΡΕΣΤΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΗΜΕΙΩΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΣΤΙΣ 11,12 ΚΑΙ 13 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011 ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΕΠΑΛ ΕΥΟΣΜΟΥ ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΚΑΛΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ:"ΒΕΛΤΙΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ."ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ, ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΙΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥΣ.

ΑΠΟ ΤΟ 2ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΠΙΛΕΧΤΗΚΕ Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ  Η ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ, ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΦΑΡΙΔΟΥ, ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ, ΤΗΣ Β΄ ΤΑΞΕΩΣ. ΘΕΜΑ:  "ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΔΟΜΗΝΙΚΟΥ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΙΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ".

ΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ Η ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ.


ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΟΜΗΝΙΚΟ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟ:
Μερικά βιογραφικά στοιχεία. (Με μετάφραση στην Ισπανική).


1. Γεννήθηκε στο Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο, το 1541.
Nació en Candía, hoy Heraklion, en 1541.
2. Ο Δομήνικος σπούδασε  ζωγραφική στη γενέτειρά του, την Κρήτη, και έγινε Αγιογράφος της υστεροβυζαντινής τεχνοτροπίας.
Doménicos estudió pintura en su isla natal, Creta, y se convirtió en  pintor de iconos en el estilo postbizantino.
3. Η Βενετία, εκείνη την εποχή, ήταν το μεγαλύτερο καλλιτεχνικό κέντρο της Ιταλίας.

Venecia, en aquel tiempo, era el mayor centro artístico de Italia.



Ο Μυστικός Δείπνος (1568, Εθνική Πινακοθήκη Μπολόνιας).
Είναι εμφανής η διάθεσή του να αναπαραστήσει με φυσικό τρόπο την κίνηση των σωμάτων και τη θέση τους στο χώρο.

Η  σκηνή από το Μκ ΙΔ΄, 29 -31:

«29  δ Πτρος φη ατ· κα ε πντες σκανδαλισθσονται, λλ᾿ οκ γ.
30 Κα λγει ατ ησος· μν λγω σοι τι σ σμερον ν τ νυκτ τατ πρν δς λκτορα φωνσαι τρς παρνσ με.
31 δ Πτρος κ περισσο λεγε μλλον· ἐάν με δέῃ συναποθανεν σοι, ο μ σε παρνσομαι. σατως δ κα πντες λεγον».

Και το Ιω Ιγ΄, 21 -23:

 «21 Τατα επν ησος ταρχθη τ πνεματι, κα μαρτρησε κα επεν· μν μν λγω μν τι ες ξ μν παραδσει με.
22 βλεπον ον ες λλλους ο μαθητα, πορομενοι περ τνος λγει.
23 ν δ νακεμενος ες κ τν μαθητν ατο ν τ κλπ το ησο, ν γπα ησος·.».


Ξεχωρίζει σε πρώτο πλάνο ο σκοτεινός Ιούδας.


     Στα τελευταία χρόνια παραμονής του στη Βενετία, ανήκει ο πίνακας Θεραπεία του Τυφλού (1567, Πινακοθήκη Δρέσδης), έργο που χαρακτηρίζεται από την επίδραση του Τιντορέτο, ως προς τη διάταξη των μορφών αλλά και την απόδοση των κτιρίων που φαίνονται στο βάθος.

Ο πίνακας ιστορεί το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο , κεφ, Θ΄, στίχοι 1 -38, όπου η διήγηση περί της θεραπείας του εκ γενετής τυφλού,
με τις σχετικές αντιδράσεις των Φαρισαίων.
Βλέπουμε την χαρακτηριστική κίνηση του Χριστού να αλείφει τα μάτια του τυφλού με πηλό, κίνηση που παραπέμπει στη Δημιουργία του Ανθρώπου.



ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: ΘΕΟΛΟΓΙΑ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ:

Η ισπανική γλώσσα πλέον αποτελεί τη δεύτερη περισσότερο διαδεδομένη γλώσσα στο κόσμο με 14 εκατομμύρια σπουδαστές σε 90 χώρες στις οποίες δεν είναι η επίσημη γλώσσα. Επίσης είναι η τρίτη περισσότερο ομιλούμενη στο κόσμο ως μητρική γλώσσα σε 21 κράτη από 412.644.330 ισπανόφωνους. Η σημασία της είναι σχεδόν εξίσου σημαντική με την αγγλική. Ας μην ξεχνάμε πως είναι η γλώσσα ενός σημαντικού πολιτισμού αρκετά διαδεδομένου, ιδιαίτερα μέσα από τον πλούτο της Ισπανικής και Λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας.
http://diamantopoulou.eu/giati-ispanika/